søndag 27. september 2009

Første bushtur


I går kom jeg (Roar) hjem fra en nyttig tur til Tambaga og Bafoulabè. Godt assistert av Gjermund Lygre og Therese Glendrange hadde jeg samtaler med ledere i kirka (EELM – Eglise Evangélique Luthérienne du Mali), staben i PSAT (hjelpeprosjektet vårt blant malinkéene) og kamerunesiske misjonærer som vi samarbeider med. Vi fikk også hilst på mange av vennene våre, både høyt og lavt på samfunnsstigen. Vi ble som vanlig her møtt med stor gjestfrihet – 2-3 middager på malivis og 4-5 tedrøser pr. dag. Og vi fikk oppleve forlovelsesfest på Babaroto-neset. 

I Tambaga hadde radioen ved en misforståelse kunngjort møte i kirka i forbindelse med at den nye direktøren skulle komme. Folk kom fra flere av landsbyene rundt. Jeg måtte improvisere en minitale. Men etterpå ble folk sendt hjem slik at distriktsstyret kunne ha sitt møte med oss.

Samtalene med kirkelederne var stasjoner på vei mot tydeliggjøring av strategien vår. Det dreide seg blant annet om rollefordeling mellom misjonærer og nasjonale, ulike spørsmålstillinger knyttet til den utadrettede virksomheten, en ny distriktsordning, helhetlig plan for lederutvikling og hvordan vi møter ledere som ”faller”. Samtalene var nyttige og klargjørende og vi fikk gode innspill til det videre arbeidet med disse temaene. I midten av november skal vi ha et seminar om mye av dette sammen med våre maliske og kamerunesiske venner.






Evangelister og menighetsledere i Tambaga-distriktet






Ansatte i PSAT







Kirkepresident Etienne Keita og meg

1 kommentar:

  1. Tror dere må ha verdens beste jobb :)
    Jeg kan ikke lese mer, for da blir jeg bare så gira på Mali at kona kommer til å "klikke" :)

    Det virker som dere har kommet godt i gang. Husk å ta vare på hverandre.

    SvarSlett