lørdag 29. september 2012

Våt sorti 2

Svetten rant og jeg trengte renselse siste kvelden i Mali. Jeg prøvde å skru på dusjen, men krana brakk. Heldigvis sto ikke spruten, for vannet var stengt av i området. Slikt skjer rett som det er i Bamako - at VHS-deler ryker eller at vannet ikke er der. Noen ganger er det bra at to ulykker skjer samtidig. Jeg rakk å finne nye deler på verkstedet og installere før vannet kom tilbake. Men erstatningen passet ikke helt og spruten sto til jeg fikk fikset det like før avreisen dagen etter.
Niger-floden skiller oss fra flyplassen. Vi var tidlig ute, Siaka, Mari og jeg. Da vi nærmet oss broa, sto trafikken stille. Sikkert en av de mange trafikkulykkene her. Etter en lang omkjøring nærmet vi oss gamlebroa. Der også sto trafikken stille. Nord for Bamako har kineserne laget ei ny bro. Den ble min redning. Jeg rakk flyet hjem, selv om flyplassturen tok to timer, mot normalt en halv. 
Snuen renner. Det er kaldt i Europa. Og fuktig. Men jeg er vel på plass i vårt lune hi på Åkra. Jeg skal ikke gå i dvale, men mandag begynner studiepermisjonen som skal forberede meg på tjeneste for Normisjon i Norge fra nyttår.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar